2023

Iisalmen Omakotiyhdistys vietti 25-vuotissynttäreitä kotoisasti jäsenten kesken loppuvuonna 2023

Mahtoivatko perustajat v. 1998 arvata perustaessaan Omakotiyhdistyksen Iisalmeen, että edelleen yhdistys elää, hengittää ja voi hyvin yli 1000 jäsenen voimin.

Kylmästä säästä huolimatta Luma-keskus Majakkaan saapui lähes 100 jäsenen joukko. Puheenjohtaja Tarja Martikainen toivotti juhlavieraat tervetulleeksi ja Omakotiliiton tervehdyksen toi etäyhteydellä järjestöpäällikkö Sami Toivanen, joka mieleenpainuvasti mainitsi Iisalmen Okyn toimivan aktiivisesti me-hengessä.

Tilaisuus jatkui yhdistyksemme ideoimalla, vuosittain toteutettavalla Asumisen vuosikymmenet Iisalmessa -videosarjan kolmannella osalla, jossa tällä kertaa nähtiin ja kuultiin Rohmula-Touhula-Virranranta -alueen historiasta ja nykypäivästä.

Lämminhenkinen tilaisuus jatkui kakkukahvienmerkeissä ja muistamalla perustajajäseniä sekä Marjatta Miettisen taidokkaasti esittämällä teatteriesityksellä, joka kertoi iisalmelaisesta mahtinaisesta Alli Nissisestä.

Jatkamme edelleen aktiivisena yhdistyksenä me-hengessä jäsenistöämme kuunnellen ja jäsenistömme parhaaksi!

Energia-ilta 11.10.2023 oli yleisömenestys

Iisalmen energia-ilta 11.10. Luma-keskuksella yhteistyössä Pohjois-Savon energianeuvonnan kanssa oli yleisömenestys.

Lähes 90 kiinnostunutta oli tullut kuulemaan kiinnostavaa ja tärkeää tietoa energia-asioista ja paikallahan olikin asiansa osaavat asiantuntijat.

Millainen energiatalvi on edessä, ja kuinka voimme tehdä kodistamme vielä astetta energiakestävämmän? Mitkä tekijät vaikuttavat sähkön hintaan? Miltä tulevan talven hintataso näyttää?Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon lämmitysmuodon vaihtamisessa ja minkälaisia vaihtoehtoja löytyy? Mitä tukia on saatavilla energiaremontteihin?

Näihin kaikkiin tärkeisiin kysymyksiin saatiin vastauksia erittäin suositussa Energia-illassa Iisalmessa. Sähkön ja energian säästöstä kotitalouksissa kuultiin P-S energianeuvonnan puheenvuoro, sähkön hintakehitys tulevaisuudessa, sähkösopimukset ja aurinkosähkö – siitä kaikesta kertoi Väreen edustaja, lämmitysmuodon vaihtaminen ja lämpöpumput olivat Iisalmen Putkiasennuksen aiheena ja tuista energiaremontteihin kertoi P-S energianeuvonnan edustaja sekä omakotitaloasukkaanomakohtaisen kokemuksen energiaremonteista ja niiden kustannusvaikutuksista kertoi hallituksemme jäsen.

Yhdistyksemme oli mukana Parkatti-päivillä la 2.9.2023

Parkatti -päivillä n. 100 jäsentä kävi tervehtimässä meitä ja tällä kertaa meillä oli pienenäjäsenlahjana sytytin, tuikut ja sytykeruusut – syksyllähän ne tulikin tarpeeseen. Esilläolo ja tiedottaminen Omakotiliiton, P-S piirin ja oman yhdistyksen toiminnoista tuotti myös 10 uutta jäsentä! Arvottiin omakotisukat!

Pohjois-Savon piirin kesäretki 12.-13.8.2023 Karjalan kunnaille – Nurmekseen

Savosta kohti Karjalan kunnaita matkasi jäsenjoukkoamme kahdella bussilla (toinen bussi täyttyimeistä iisalmelaisista) kokemaan aitoa karjalaista vieraanvaraisuutta. Bomballa oli moni meistävieraillut aikoinaan ja nyt meidät vastaanotti edelleen komean Bomban lisäksi Karjalaiskyläkylpyläelämyksineen.

Nurmeksen Vanhan Kauppalan asukkaat avasivat kotinsa ja puutarhansa vierailijoille Puu-Nurmeksen -tapahtumassa, josta löytyi myös pop-up -ravintoloita, kahviloita, pihakirppiksiä ja musiikkia. Etäkohteisiin tutustuimme Porokylässä; Leskelän talo oli entisöity alkuperäiseen 1800-luvun tyyliin ja Suomen kaunein koti -kilpailuun osallistunut ja 3. sijan saavuttanut Tuiskulan kartano eli Laamilan talo oli entisöity ihastuttavaksi kodiksi 5 henkiselle perheelle. Omistajat olivat paikalla kertomassa 5 -vuotisesta remppaprojektista ja lopputulos oli mitä hurmaavin.

Meitä oli saapunut tervehtimään Omakotiliiton puheenjohtaja AriRehnfors ja kuulimme PKS:n edustajan terveiset sähkön hinnasta jasähkötarjouksista omakotiasukkaille. Mahdollista oli osallistua myösValamon marjaviinien maisteluun, joka oli toteutettu mielenkiintoisestija viinit maistuivat.

Nurmes avautui meille uusin silmin – retkeämme suosi kauniit kesäpäivät ja niinpä ennen kotiinlähtöä nautimmekin meille varatusta iki-ihanasta Kesäpäivän kauneimmat -konsertista Bomban talossa, jossa kuulimme Sibeliuksen häämatkasta Pohjois-Karjalaan sellisti Jussi Makkosen ja pianisti Nazig Azezian musiikin myötä.

Sonkajärvi-päivää ja Vieremä-päivää vietettiin 10.6. ja 17.6.

Monipuolisen toimintamme esittelyn lomassa tarjosimme maistuvia muurinpohjalettuja ja samalla viestimme naapurikuntiin Omakotiliiton ja Iisalmen Omakotiyhdistyksen toiminnasta.

Linnunpönttötalkoot 29.4.2023 RTV:llä Kivirannalla

Kiviranta -päivässä RTV:llä kävi vilske ja vilinä ja markkinatunnelma oli katossa. Ostoksia tehtiin ja linnunpönttöjä nikkaroitiin – välillä puuhapaikalla oli väkeä ihan jonoksi asti. Uusia jäseniä liittyi joukkoomme ja vanhojen tuttujen kanssa keskusteltiin päivän polttavasta kysymyksestä – mistäpä muusta kuin sähköstä.

Iisalmen Omakotiyhdistyksen vuosikokous ti 28.3. klo 18

Kokous pidettiin Luma-keskus Majakassa. Kokouksen alussa korjausneuvoja Timo Pakkanen kertoi Vanhustyönkeskusliiton toiminnasta ja Ara-korjausavustuksista. Avustusta voi saada 50-70% kustannuksista joilla parannetaan yli65 -vuotiaan mahdollisuutta asua kotona.

Timo Pakkanen korjausneuvoja Vanhustyön keskusliitto

Rakenna ja Asu -messut Kuopio-hallissa 25.-26.2.2023

Pohjois-Savon piirin messuosastolla jaettiin yllätyspusseja ja houkuteltiin uusia jäseniä. Osastolla olimyös tavattavissa energianeuvoja, lakimies ja kuntotarkastuksen asiantuntija.

Ystävänpäivänä torilla 14.2.2023

Ilahdutimme nykyisiä ja uusia jäseniämme jakamalla ystävänpäiväsuklaata ja arpomalla omakotisukat.

Vaihdoimme samalla kuulumisia omakotiasukasta koskevista päivänpolttavista kysymyksistä ja vuoden tapahtumista.

Omakotisukat voitti Paula Veteli. Onnea voittajalle.

Jäsenilta jäteasioista ti 24.1.2023

Täyttä asiaa uudesta jätelaista ja kompostoinnista Iisalmen Omakotiyhdistyksen jäsenillassa ti 24.1.2023.

Iisalmen kaupungintalon kahvioon oli kokoontunut noin 50 Iisalmen Omakotiyhdistyksen jäsentäkuulemaan Ylä-Savon Jätehuollon Mika Jauhiaisen luentoa uudesta jätelaista ja kompostoinnista.

Yleisö esitti Mikalle illan aikana vaikeitakin kysymyksiä koskien uutta jätelakia ja kierrätystä, mutta Mikalta saimme myös hyviä vastauksia.

Tärkeintä uudistus tällä hetkellä on se, että jos kompostoit biojätteen kiinteistölläsi tällä hetkellä, niinsinun on tehtävä kompostointi-ilmoitus Ylä-Savon jätehuoltolautakunnalle sähköisellä lomakkeella. Lomake löytyy Ylä-Savon jätehuoltolautakunnan sivuilta osoitteestahttps://www.jatehuoltolautakunta.fi/Tayta-ilmoitus.

Jos olet tehnyt ilmoituksen aikaisemmin esim. liittyen jäteastian tyhjennysvälin pidentämisestä, niinsinun on päivitettävä ilmoituksesi sähköpostilla tai puhelimitse (jatelautakunta@iisalmi.fi, puh.0406325500).

Jos vasta aloitat biojätteen kompostoinnin on sinun tehtävä ilmoitus vähintään 2 kk sisälläkompostoinnin aloittamisesta. Myös kompostoinnin lopettamisesta on tehtävä ilmoitus. Huom.!Kompostointi ilmoitus on voimassa viisi vuotta.

Biojätteen erilliskeräysvelvoite kaikille kiinteistölle alkaa heinäkuussa 2024 ja koskee Ylä-Savon Jätehuollon toimialueella vain Iisalmea (yli 10 000 asukkaan taajama). Tästä kannattaa seurata tiedotusta kun jätelautakunta rajaa tarkemmin Iisalmen kaupungista keskeisen alueen, jota velvoite koskee.

Ylä-Savon Jätehuollolta on tulossa tiedotetta kevään aikana kotitauksille. Selvitystyö on menossa myös, että mikä olisi paras ratkaisu talouksille joilla biojätettä tulee vain vähän. Hyvissä ajoin kannattaa myös kysellä naapureilta, että lähtisivätkö mukaan yhteiseen biojätekeräykseen. Biojätteen keräys tulee olemaan maksullista keräystä. Selvityksessä on myös se, että miten poistotekstiili tullaan keräämään.

Illan aikana saimme myös paljon tietoa kierrättämisestä ja siitä, että mikä on maksutonta jätettä ja mistä pitää maksaa kun tuo Ylä-Savon Jätehuollolle Kierrätyskadulle. Mika kehotti soittamaan ja kysymään, niin ei tule turhia käyntejä.

Illan kruunasi vielä Omakotisukka- ja kompostointikirjan arvonta. Onnea voittajille.